زمان کنونی: 10-17-2018, 08:03 AM درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)



اتوماسیون، صنعت برق و چالش های پیش روی شرکت های برق منطقه ای


ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
امتیاز موضوع:
 
اتوماسیون، صنعت برق و چالش های پیش روی شرکت های برق منطقه ای
نویسنده پیام
D C S آفلاین
کاربر خیلی فعال
****

ارسال ها: 31
تاریخ عضویت: Jul 2014
اعتبار: 1
ارسال: #1
اتوماسیون، صنعت برق و چالش های پیش روی شرکت های برق منطقه ای
شركت برق منطقه اي خوزستان
گردآوری: مسعود معین پور
محمد سعيدي راد

فهرست عنوان

چکیده
مقدمه
اتوماسیون
اتوماسیون در صنعت
ظهور اتوماسیون در صنعت برق( بخش انتقال انرژی )
تاریخچه DCS در صنعت برق ایران
ساختار کلی پست های مرسوم ( CONVENTIONAL )
ساختار کلی پست های DCS
مزایای پست های DCS
معایب و مشکلات پست های DCS
نتیجه گیری و پیشنهاد
منابع

بنام خدا

چكيده:
در مسير رشد تكنولوژي ديجيتال، تجهيزات ميكروپروسسوري جايگزين تجهيزات الكترومكانيكي مي شوند. اين تجهيزات هوشمند از توانائي و امكانات بسيار زيادي نسبت به تجهيزات الكترو مكانيكي برخوردارند. در مقوله پست های برق سهولت تبادل ديتا بين تجهيزات و پست ها، مقدمات يك سيستم اتوماسيون كاملاً توزيع شده را فراهم نموده است. با عنايت به روند رو به رشد و سريع تكنولوژي اتوماسيون، در اين مقاله به طور مختصر به پديده اتوماسيون، ظهور آن در صنعت برق، مزايا، معايب و چالش هاي پيش روي شرکت های برق منطقه اي در این زمینه خواهيم پرداخت.

مقدمه:
در جهان امروز اتوماسيون عرصه هاي مختلفي را تحت پوشش قرار مي دهد. سهولت كار، انجام عمليات پيچيده، انعطاف پذيري، ايمني، صرفه جويي در مصرف انرژي، حفظ محيط زيست و آسايش از دستاوردهاي مفيد اتوماسيون است.
در دهه اخير رشد فن آوري تجهيزات الكترونيكي باعث شده است كه سازندگان تجهيزات پست، محصولات خود را به صورت هوشمند تر ارائه نمايند تا بتوانند با مخابره اطلاعات، امكانات و بستر مناسبي را برای ايجاد يك سيستم اطلاعاتي و تصميم گيري در پست فراهم کنند.
با ظهور نسل هوشمند تجهيزات كنترل و حفاظت پست، شرکت های برق منطقه اي كه مشتريان هميشگي اين تجهيزات هستند و سالانه هزينه هاي سرسام آوري را برای توسعه شبکه های انتقال صرف خريد اين تجهيزات مي نمايند، با مسائل مختلفي مواجه شدند. شرکت های پيشگام در زمينه ساخت اين تجهيزات، از يك سو همگام با رشد تكنولوژي، برخي از محصولات نسل قديمي خود را از چرخه توليد خارج شده، شرکت های برق منطقه اي سالانه به دفعات با ليست تجهيزاتي مواجه مي شوند كه از ليست توليد يا خدمات پشتيباني خارج مي شوند و از سوي ديگر شرکت های مزبور با رويكرد سريع خود اقدام به توليد تجهيزات نسل نوين نمودند كه داراي قابليت هاي كاملاً متفاوتي با نسل قديم هستند. بدين ترتيب شرکت های برق منطقه اي خواسته يا ناخواسته پذيراي تكنولوژي نوين پست ها هستند. اين تجهيزات علي رغم ويژگي هاي بسيار خود، چالش هائي را به همراه داشته است كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت.


اتوماسیون (AUTOMATION)
اتوماسیون به معنای کنترل و هدایت یک دستگاه به صورت خود کار است و مشخصه سیستم هایی است که تصمیم برای انجام فعالیت یا فعالیت هایی به جای انسان توسط دستگاه های خودکار صورت می پذیرد. بدین معنی که ابزارهای کنترلی مثل کامپیوتر و ابزار مکانیکی مثل رباط یا ماشین های الکتریکی جایگزین قدرت تفکر و نیروی انسانی می شوند. مساله اتوماسیون زمانی مطرح می شود که به انجام کاری به صورت مکرر، نظارتی مستمر و دقیق، فعالیتی خطر آفرین و یا کارهایی با دقت یا سرعت فوق العاده زیاد نیاز داریم. به عبارت دیگر هنگامی که انسان در فعالیتی احساس ضعف و ناتوانی می کند، با استفاده از ابزار کنترلی و مکانیکی و بایاری جستن از اتوماسیون، بر مشکل خویش فایق می آید. به همین دلیل پدیده اتوماسیون در بخش صنعت اهمیتی فوق العاده دارد و توجه ویژه به آن باعث شده به سرعت گام در راه تکامل نهاده و بیش از پیش بخش های زندگی انفرادی و اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

اتوماسیون در صنعت
به دلیل اینکه در بخش صنعت با محصولات بسیار متنوع و با فرایندهای بسیاری روبرو هستیم، لذا در این بخش اهداف اتوماسیون دارای جنبه های متفاوتی است. مثلا در صنایع تولیدی افزایش کیفیت محصول و انعطاف پذیری خط تولید ( به این معنی که برای تغییر محصول مجبور به تغییر تمامی خط تولید نباشیم ) اهداف عمده اتوماسیون هستند. در صنایع اتمی و شیمیایی به دلیل وجود محیط های آلوده و خطرناک برای پرسنل، هدف اصلی از اتوماسیون حفظ جان انسان است.
اتوماسیون در سطح مدیریتی، به ویژه به کمک دستگاه های کامپیوتری این امکان را فراهم نموده است تا به سرعت اطلاعات لازم جمع آوری و هماهنگ سازی و نمایش داده شوند و با تجزیه و تحلیل اطلاعات راهکارهای جدید به وجود آید.
در اوایل دهه 1960 ادوات و کنترلرهای الکترونیکی که از سرعت و دقت زیاد و حجم کمی برخوردار بودند پا به عرصه صنعت نهادند. طولی نکشید که کامپیوترهای دیجیتال که توانایی پردازش متغییرهای ورودی را داشتند، جایگزین کنترلرهای الکترونیکی شدند. با ظهور کامپیوتر، سیستم کنترلی (Direct Digitl Control) DDC به وجود آمد. این سیستم شامل یک کامپیوتر مرکزی بود که تمام متغیرهای کنترلی از طریق ورودی ها و دستورات صادره اپراتور از طریق صفحه کلید به آن وارد و مطابق برنامه کنترلی تعریف شده، این اطلاعات پردازش و دستورات لازم صادر می شد. اشکال این سیستم محدودیت ورودیها، کاهش سرعت و کارایی کامپیوتر با توجه به حجم عظیم اطلاعات و از کار افتادن کل سیستم کنترلی در صورت خرابی کامپیوتر مرکزی بود.

سیستم کنترلی DCS (Distrubuted Contrlos System) در واقع تکمیل شده سیستم کنترل مرکزی یا همان DDC است. بدین معنی که سطوح کنترلی در آن بیشتر و به صورت توزیع یافته در بخش های مختلف سیستم است. در سیستم DCS از کار افتادن هر یک از قسمت های کنترل تاثیر آنچنانی بر پروسه کنترل نداشته و حتی با از کار فتادن سطوح بالا، سطوح پایین می توانند کار کنترل را ادامه دهند.
سیستم کنترلی FCS (Fielbus Control System ) جدیدترین تکنولوژی سیستم کنترل در دنیا است که بعد از DCS به بازار آمده است. سیستم FCS دارای قابلیت های کنترلی زیادی است ضمن اینکه تجهیزات بکار رفته در آن نسبت به سیستم DCS از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و در کارخانجات وسیع و عظیم که از دستگاه های بی شماری برخوردارند بکار برده می شود.

ظهور اتوماسیون در صنعت برق
وسایل الکترومکانیکی، که زمانی وظیفه حفاظت و کنترل را در سیستم های انتقال ایفا کردند، دارای ضعف هایی بودند که موارد عمده آن عبارت بودند از: عدم امکان ذخیره داده ها، عدم امکان ثبت وقایع و حوادث، عدم امکان چک کردن خود و عدم امکان ارتباطات مخابراتی وسیع.
در دهه 70 میلادی با پیدایش میکرو پروسسور، وسایل الکترومکانیکی جای خود را به وسایل الکترونیکی دادند. رله های الکترونیکی در مسیر پیشرفت و تکامل خود تبدیل به رله های الکترونیکی هوشمند یا (Intelligent Electoronic Device) IED شدند.
سالها پس از بکارگیری سیستم های کنترلی توزیع شده در صنایع بزرگ و پر اهمیتی نظیر صنایع نفت و گاز و یا نیروگاه های تولید انرژی، بنظر می رسد که اکنون سازندگان و بهره برداران صنعت برق جهت گیری خود را بسوی بکارگیری این تکنولوژی در پست های انتقال و توزیع آغاز نموده اند.DCS مخفف کلمات Distributed Control System است و در برخی از کتابهای فنی به جای کلمه Distributed کلمه Digital نیز بکار می رود و همانگونه که پیشتر گفته شد به معنای سیستم های کنترلی توزیع شده یا گسسته است. به عبارتی در سیستم DCS بخش نظارتی (و حفاظتی) که مجموعه ای از IED ها است، به صورت توزیع شده در بخش های مختلف سیستم بکار گرفته می شود. صرفنظر از اینکه شرکت های برق چه نوع دیدگاهی در خصوص تکنولوژی DCS دارند، بنا به دلایل عمده ذیل می توان به صراحت گفت که مجبور به پذیرش این تکنولوژی هستند. اولا تجهیزات کنترلی قبلی توسط سازندگان آن تولید نمی شود و به ناچار باید با بازار تولید و تکنولوژی جدید هماهنگ شد. ثانیاً تکنولوژی و اطلاعات مهندسی روز را باید انتقال داد و نیروی متخصص تربیت نمود. ثالثاً قابلیت ها و امکانات فراوانی که در تجهیزات نوین وجود دارد و هزینه زیادی که برای خریداری آنها پرداخت می شود، موجب می شود تا نهایت استفاده از این قابلیت ها به عمل آید. رابعاً برای رقابت مهندسی برق با سطح بین المللی و بازارهای جهانی لازم است به تکنولوژی نوین مجهز شد.

تاريخچه پست های DCS در ايران
اولين پست DCS در ايران مربوط به پست 63/230 كيلو ولت پرديس (شرق تهران )است كه تجهيزات آن از شركت ALESTOM ( AREVA ي كنوني ) در سال 1380 به بهره برداري رسيد. سپس پست های نيروگاهي كازرون، آبادان، دماوند و هرمزگان با تجهيزات شركت SIEMENS در سال1381 به بهره برداري رسيدند. پست های دانيال، سوادكوه و اهواز 3 با تجهيزات شركت ABB در سال 1385 به بهره برداري رسيدند. هم اكنون در سطوح مختلف ولتاژي دهها پست با سيستم DCS در حال ساخت هستند و تمام شرکت های برق منطقه اي در حال بهره برداري و احداث پست DCS هستند.

ساختار کلی پست های Conventional
مهمترین مشخصه پست های Conventional یا اصطلاحاٌ سنتی این است که اولاً کلیه ارتباط های میان تجهیزات بیرونی یا همان تجهیزات موجود در محوطه ایستگاه از طریق کابل مسی انجام می شود، ثانیاً تجهیزاتی که وظیفه نظارت و کنترل را برعهده دارند و بر روی تابلوی کنترل و حفاظت نصب می شوند به صورت الکترومکانیکی پیاده سازی می شوند، ثالثاً تمامی منطق های کنترلی و عملکردهای کنترلی به صورت سخت افزاری اجرا می شود و از همدیگر مستقل هستند.

مهمترین عملکردهای یک سیستم Conventional را می توان به 9 دسته تقسیم نمود، که شامل:
1- حفاظت تجهیزات فشار قوی
2- کنترل عملکرد تجهیزات فشار قوی
3- پیاده سازی منطق مناسب برای عملکرد صحیح تجهیزات(interlock )
4- ثبت وقایع و حوادث
5- نظارت بر وضعیت عملکرد سیستم فشار قوی و ارائه هشدارهای لازم
6- عملیات سنکرونایزینگ کلید قدرت
7-ثبت مقادیر واقعی
8- جمع آوری اطلاعات آماری برای تهیه جداول بهره برداری و تجهیزات و ارتباط با پست های مرتبط و دیسپاچینگ
9- ارتباط با مراکز بالا دست و نظیر دیسپاچینگ و یا نیروگاهی

ساختار کلی پست های D.C.S((Distrubuted Contrlos System
سیستم کنترل توزیع یافته (DCS) شامل مجموعه ای از IED هاست که با استفاده از میکرو پروسسور و پورت های مخابراتی با همدیگر ارتباط دارند. IED ها قادرند داده ها و فرمان های کنترلی اصلی شامل مونیتورینگ، کنترل و اتوماسیون، ذخیره سازی و آنالیز داده ها را تبادل نمایند و به تجهیزات بالا دست خود ارسال کنند.


یکی از تفاوت های عمده پست های DCS و پست های Conventional در سطوح ولتاژ 400 و 230 کیلوولت این است که تابلوهای کنترل و حفاظت از حالت متمرکز خارج و تابلوهای مربوط به هر بی (Bay) در اتاق های موسوم به (Bay Control Room) BCR توزیع می شوند. زياد بودن تعداد پست های فوق توزيع، اهميت بالاي فاكتور اقتصادي، ابعاد كمتر اين پست ها كه موجب اشراف اپراتور به تمام تجهيزات بيروني مي شود، كم بودن تعداد كابل ها و كوتاه بودن مسيرهاي كابل كشي با عث شده تا از لحاظ بهره برداري و اقتصادي پست های فوق توزيع فاقد BCR شوند.
سیستم کنترل پست های DCS بطور کلی دارای چهار سطح یا لایه کنترلی است. اولین لایه مربوط به سطح عملکرد (Process Level) است. مجموعه تجهیزات فشار قوی مستقر در سوئیچگیر سطح کنترلی عملکرد را تشکیل می دهند. این عملیات کنترلی توسط واحدهای پردازشگر هوشمند یا IED انجام می شود. لازم به توضیح است که در حال حاضر در این سطح تجهیزات IED برروی تجهیزات فشار قوی مثل بریکر، دیسکانکت، ترانس جریان، ترانس ولتاژ و ترانس قدرت مورد استفاده قرار نمی گیرد و کماکان به صورت Conventional عمل می شود. دومین سطح کنترلی مربوط به سطح بی (Bay LEVEL) است. در این سطح به ازای هر فیدر و یا چند فیدر یک واحد کنترل بی BCU (Bay Control Unit ) در نظر گرفته می شود. BCU ها در BCR ها قرار دارند و وظیفه دریافت، پردازش و ارسال اطلاعات بی را برعهده دارند. همچنین ثبت وقایع و حوادث دریافت، محاسبه و ارسال پارامترهای الکتریکی، فراهم کردن امکان کنترل تجهیزات فیدر از BCR عملیات سنکرونایزینگ، دریافت پالس همزمانی، عمل نمودن به صورت واسطه هوشمند بین سطح عملکرد و سطح ایستگاه (Station Level) و ارتباط با BCU های مجاور نیز در سطح کنترلی انجام می شود.
سطح ایستگاه (Station Level) سومین سطح کنترلی است. این سطح کنترلی در اتاق کنترل مرکزی ایستگاه صورت می پذیرد. هسته مرکزی نرم افزار اتوماسیون در این سطح قرار دارد. وظیفه اصلی این سطح ارتباط با اپراتور مرکز بالا دست، دریافت و توزیع سیگنال های همزمانی، مدیریت شبکه کنترلی کنترل بار ذخیره سازی اطلاعات و پردازش کلی اطلاعات مربوط به بی ها است. تجهیزات مرکزی کنترلی شامل PRINTER , FRONT END , STARCOVPLER, ROUTER & MODEM , GATEWAY & PROTOCOL CONVERTOR,GPS ,LAN,HUB,HMI,SERVER در این سطح قرار می گیرند. آرایش تجهیزات کنترلی در سطح ایستگاه ممکن است به صورت توپولوژی خطی، ستاره ای یا حلقوی باشند و همین امر جزو عوامل تفاوت سیستم DCS پست ها است.
چهارمین سطح کنترلی مربوط به سطح شبکه (NET WORK LEVEL) است. این سطح مربوط به ارتباط پست با پست های مجاور، بالا دست و مراکز دیسپاچینگ است. لازمه برقراری این ارتباط این است که بتوان ارسال و یا دریافت اطلاعات را با توجه به تنوع پروتکل های ارتباطی و آرایش های مختلف سیستم DCS بطور کامل و منطق برقرار نمود.

مزایای پست های DCS
مهمترین مزایای پست های DCS عبارتنداز:
1- کمک به روند خصوصی سازی صنعت برق: به دلیل سهولت دسترسی و تبادل کلیه اطلاعات پست و فراهم شدن امکان مدیریت بهینه تر شبکه برق و کوتاه شدن زمان و دفعات خاموشی ها
2- کاهش در تجهیزات پست: با وجود تجهیزات نیومریک نوین نیازی به تابلوهای اسکادا، ثبات حادثه و خطا، تابلوهای اینترفیس، اندازه گیری و کنترل سنتی نیست
3- کاهش در هزینه های بهره برداری: به دلیل توانمندی تجهیزات نیومریک نوین، امکان شناسایی سریع خطا و محل آن (Self Cheking) جریان ردیابی نرم افزاری لاجیک پست و امکان انجام مانورهای پیچیده فراهم شده است
4- کاهش هزینه های نگهداری: به دلیل اینکه عیب یابی و رفع آن سریعتر انجام می شود و تعمیر و نگهداری تجهیزات نیومریک در کل راحت تر است
5- كاهش هزينه هاي نصب: استفاده از فيبر نوري بجاي سيم مسي برای ارتباط تجهيزات كنترل و حفاظت موجود در BCR تا اتاق كنترل مركزي، موجب كاهش زمان نصب و هزينه هاي مربوطه مي شود. حذف برخي از تجهيزات ( مطابق آيتم شماره 2 ) نيز موجب كاهش زمان و هزينه هاي نصب مي شود. همچنين به دليل اينكه حجم عظيمي از بخش توسعه را با تغييرات نرم افزاري سيستم DCS انجام مي شود، هزينه توسعه پست نيز كاهش مي يابد
6- قابلیت ارسال سیگنال های الارم و ایونت در حجم زیاد
7- قابلیت ذخیره و آرشیو سیگنال ها به مدت طولانی
8- قابلیت تغییر SETTING رله ها از اطاق کنترل مرکزی توسط رابط انسان و ماشین یا (HUMMAN MACHIN INTERFACE) HMI: منظور مونیتور و صفحه کلید و تجهیزات در مفهوم عام است
9- امکان عملیات مهندسی برروی سیستم حتی موقع کار سیستم
10- امكان ايجاد يك مركز كنترل و كنترل چند پست از يك محل
11- امكان ايجاد چند سطح دسترسي كه باعث بالا رفتن قابليت اطمينان و پايداري سيستم DCS مي شود

معایب و مشکلات پست های DCS
علیرغم قابلیت ها و ویژگی های بارز سیستم DCS، هنگام استفاده از آن با مشکلاتی روبرو خواهیم بود. مهمترین آنها عبارتنداز:
1- کم بودن متخصص ( طراح، مشاور، بهره بردار ): با توجه به نوپا بودن سیستم DCS در صنعت برق و همچنین پیچیدگی ویژگی های این سیستم، نیروی متخصص نسبتاً کمی در این زمینه وجود دارد.
2- بيگانه بودن اپراتورها نسبت به سيستم DCS و عادت داشتن به سيستم قديمي: به دليل اينكه پست های مرسوم (CONVENTIONAL ) سال هاي زيادي است كه در حال بهره برداري هستند، مي توان گفت بهره بردار با اين سيستم ها عادت کرده و با چگونگي عملكرد آن آشنايي كافي دارد. از طرفي تجهيزات سيستم DCS از ماهيت ميكروپروسسوري برخوردارند و داراي دو جنبه سخت اقزار و نرم افزاري هستند كه از لحاظ قابليت و نحوه عملكرد و نوع ارتباط با ساير تجهيزات پست از مبحثي كاملاً جديد برخوردارند. از اينرو با تجهيزات پست های مرسوم كاملاً متفاوت هستند. لذا با قاطعيت مي توان گفت كه براي بهره برداري از پست های DCS گذراندن دوره هاي آموزشي و كسب دانش سيستم DCS امري كاملاً واضح است.
3- ناهماهنگی در به روز شدن سیستم برق از جمله دیسپاچینگ: با توجه به اینکه تجهیزات پست ها ارتباطات وسیعی با مراکز دیسپاچینگ دارند، در صورت استفاده از سیستم DCS که از لحاظ ارتباط با پست های بالادست و مراکز دیسپاچینگ از تکنولوژی نوین برخوردار است، لازمه برقراری این ارتباط این است که در سیستم دیسپاچینگ پست ها نیز تجهیزات هماهنگ با سیستم DCS بوجود آید.
4- عدم هماهنگي بين سازندگان تجهيزات نيومريك مختلف: سيستم هاي اتوماسيون پست توسط سه دسته از شركت ها ساخته مي شوند. نخست شرکت هایي هستند كه از دير باز سازنده تجهيزات فشارقوي بوده و در زمينه اتوماسيون صنعتي و اسكاداي برق نيز داراي سابقه كار هستند. دسته دوم شرکت هایي هستند كه سازنده تجهيزات فشار قوي نبوده، اما در زمينه اسكاداي برق و ارتباطات بين شركتي با سازندگان تجهيزات فشار قوي داراي سابقه زيادي هستند. دسته سوم شامل شرکت هایي است كه از صنعت اسكاداي گاز و آب و اتوماسيون پروسه هاي صنعتي، در زمينه پست نيز فعال شده اند. بنابراين با محدوده وسيعي از سيستم هاي اتوماسيون پست با قيمت هاي متفاوت روبرو هستيم. سيستم هاي فوق از لحاظ نرم افزار، سخت افزار ( تجمع يا عدم تجمع تجهيزات كنترلي در يك IED )، پروتكل هاي ارتباطي و مخابراتي، توپولوژي (آرايش شبكه اي تجهيزات ) و … با يكديگر متفاوتند. شرکت های پيشگام در زمينه اتوماسيون پست عبارتند از: ABB، SIEMENS، AREVA، GE، ARTECHE و VATECH. برخي از شرکت های فوق در زمينه اتوماسيون ساختارهاي مختلفي را ارائه مي نمايند. بطور مثال شركت SIEMENS سيستم هاي SINAUT-LSA، SICAMPAS و … را ارائه نموده است. اين امر مشكلاتي را از لحاظ بهره برداري، تعمير و نگهداري و ارتباط بين پست ها را بوجود آورده است.
5- نياز به طراح متخصص براي هرگونه تغيير يا توسعه در سيستم: به دلیل قدمت اندك اين تكنولوژي در كشورمان، بدون شك يكي از مهمترين مشكلات سيستم هاي DCS اين است كه دانش تخصصي آن را فقط در معدود شرکت هایي مي توان يافت. چنانچه مجبور به تغيير يا توسعه اي در شبكه انتقال باشيم، به علت اينكه ارتباطات بالادست، تنظيمات كنترلي و حفاظتي دستخوش تغيير خواهند شد و از اين لحاظ مي بايد در ارتباطات نرم افزاري و سخت افزاري سيستم DCS تغييراتي بوجود آيد، لذا به دليل پيچيدگي كار چنين امري بدون حضور متخصصين امر تقريباً محال است و حتي در مواردي حضور كارشناسان و متخصصان خارجي اين سيستم ها احساس مي شود. شرکت های برق منطقه اي در اين زمينه داراي نقطه ضعف هستند و به همين دليل برخي اوقات رفع مشكل پيش آمده در سيستم DCS روزها و هفته ها به طول مي انجامد و از لحاظ پايداري شبكه و فروش برق شرکت های برق متحمل خسارت هايي مي شوند.
6- عدم ماندگاري افراد متخصص در شرکت های برق: با ورود تكنولوژي DCS، شرکت های برق مجبورند افرادي را به منظور بهره برداري و نگهداري سيستم به نحو مطلوب و با صرف هزينه هاي زيادي آموزش دهند. افرادي كه اين مهارتها را كسب مي کنند، به دليل آنچه كه پيشتر در خصوص كمبود نيروي متخصص گفته شد اين امكان به وجود مي آيد كه با حقوق و مزاياي بيشتر جذب شرکت های خصوصي شوند و اين موضوع در دراز مدت ممكن است به يك مشكل بزرگ تبديل شود. (نمونه بارز اين موضوع برخي از پرسنلي هستند كه در پست DCS نيروگاه گازي آبادان آموزش ديده اند. )

نتیجه گیری و پیشنهاد
مطابق طبقه بندي هاي انجام شده، تا كنون دو بار انقلاب صنعتي را تجربه نموده ايم. انقلاب صنعتي اول در دو قرن گذشته مبتني بر ماشين ها و ابزار آلات بود و توانمندي هاي فيزيكي انسان را گسترش داده و تقويت مي کرد. جهان به معناي واقعي كلمه تشنه مواد خام و نيروي كارگر بود. در اين دوره ارزش هر وسيله بيشتر به خاطر مواد خام بكار رفته در آن بود. انقلاب صنعتي دوم كه هم اكنون در حال پيشرفت است، بر پايه ماشين هايي استوار است كه توانمندي هاي ذهني انسان را گسترش داده و تقويت می کند و تقريباً از مواد طبيعي هيچ استفاده اي نمي شود. بگونه اي كه تراشه هاي سيليكوني از كمترين مواد به وجود مي آيند و هنگام نوشتن نرم افزار عملاً از هيچ منبع طبيعي استفاده نمي شود. به همين دليل ارزش اين فن آوري ها اساساً بخاطر دانشي است كه براي طراحي سخت افزار و نرم افزارهاي آن پرداخت مي شود نه مواد خام بكار رفته در آنها. بدين ترتيب روند چشمگير حركت به سوي دانش به عنوان ستون اصلي توليد ثروت، همه كالاها را تحت الشعاع خود قرار داده است. شايد مهمترين ويژگي عصر دانش تمركز زدائي از قدرت باشد. امروزه دانش صرفاً موجب افزايش ثروت يا قدرت نمي شود، بلكه دانش خود ثروت و قدرت است. لذا بايد اذعان کرد كه هرچه توانائي ما در دانش اندوزي بيشتر شود، بيشتر از گذشته مي توانيم سرنوشت خود را رقم بزنيم.
از آنچه گفته شد مي توان نتيجه گرفت كه براي كاربرد و استفاده از تكنولوژي، فرايند انتقال تكنولوژي امري ضروري است. تكنولوژي DCS در دو سطح مي بايد منتقل شود. سطح اول مربوط به انتقال بين المللي تكنولوژي است. در اين سطح تكنولوژي از كشورهاي صنعتي به كشورهاي در حال توسعه منتقل مي شود. سطح دوم انتقال ميان شركتي يا همان بومي كردن تكنولوژي است كه طي آن دانش فني از شركتي به شركت ديگر منتقل مي شود.
با توجه به موضوع فوق، به منظور تعامل بهتر ميان شرکت های برق منطقه اي و شرکت های وارد كننده تكنولوژي DCS و اطمينان از به كار گيري اين تكنولوژي نوين چاره اي نيست جز اينكه: اولاً شرکت های وارد كننده اين تكنولوژي ضمن اينكه در زمينه فراگيري هر چه بهتر آن تلاش مي كنند، مي بايد در زمينه بومي كردن و انتقال بخش هاي اساسي و كاربردي اين تكنولوژي به شرکت های برق منطقه اي از هيچ تلاشي مضايقه نكنند. در اين راستا لازم است بخش هاي آموزشي خود را بيش از پيش فعال نموده و امر انتقال تكنولوژي را جزو امور مستمر و مهم خود به شمار آورند به گونه اي كه شرکت های برق منطقه اي در هنگام بهره برداري از سيستم DCS قادر به رفع مشكلات روزمره خود باشند. ثانياً شرکت های برق منطقه اي ديدگاه هاي نوين بهره برداري را كه مبتني بر دانش پيشرفته و به روز اتوماسيون است، بپذيرند و در زمينه فراگيري و دريافت مستمر دانش مهندسي سيستم DCS برنامه ريزي و سرمايه گذاري بلند مدت و كوتاه مدت نمايند. بگونه اي كه در سال هاي نه چندان دور شاهد بومي شدن اين تكنولوژي باشيم.


منابع:
1- مديريت تكنولوژي نوشته طارق خليل
2- کنفرانس ها و دوره های آموزشی با موضوع DCS
3- اینترنت با موضوع " اتوماسیون " و " DCS"
4- مقالات ارائه شده با موضوع DCS
(آخرین ویرایش در این ارسال: 12-17-2016 04:18 AM، توسط D C S.)
12-17-2016 04:17 AM
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
تبلیغات
MapsaControl.ir

ارسال موضوع  ارسال پاسخ 


پرش به انجمن: