زمان کنونی: 08-22-2019, 07:34 AM درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)



سيستم کنترل سرعت VVVF در صنعت آسانسور


ارسال موضوع  ارسال پاسخ 
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
امتیاز موضوع:
 
سيستم کنترل سرعت VVVF در صنعت آسانسور
نویسنده پیام
D C S آفلاین
کاربر خیلی فعال
****

ارسال ها: 31
تاریخ عضویت: Jul 2014
اعتبار: 1
ارسال: #1
سيستم کنترل سرعت VVVF در صنعت آسانسور
تکانهای شدید کابین آسانسور هنگام حرکت، یک خصیصه ی بارز در آسانسورهای سنتی موسوم به دوسرعته می باشدکه برای برخی افراد،بخصوص بیماران و سالخوردگان بسیار ناخوشایند است.

درایور کنترل سرعت موتور، یک سیستم الکترونیکی قدرت است که با قرار گرفتن در مجموعه ی سیستم کنترل آسانسور می تواند جهت کنترل سرعت و شتاب موتور آسانسور که معمولا از نوع سه فاز آسنکرون می باشد، مورد استفاده قرار گیرد.
امکان کنترل سرعت و شتاب موتور، در آسانسورهای با سرعت حداکثر حدود یک متر بر ثانیه، باعث نرمی استارت و ایست آسانسور، سرعت یکنواخت آسانسور، جلوگیری از تکانهای در حال حرکت آسانسور و همچنین دقت توقف کابین در سطح همتراز طبقه را بهبود می بخشد.علاوه بر این،در مقایسه با سیستمهای دو سرعته،درایور کنترل سرعت با کنترل و کاهش جریان زیاد هنگام استارت و تغییر سرعت موتور، باعث تقلیل تلفات حرارتی و صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد.
درایورهای vvvfباعث شده اند که موتورهای سه فاز آسنکرون پردوام، بسیار کم استهلاک، ارزان و کارآمد مبدل به سیستمهای محرکه رام، کنترل پذیر و بدون نقص گردد.
امروزه آشنایی صنعتگران و کارفرمایان با مزایای آسانسورهای مجهز به سیستم درایور سرعت vvvf باعث استقبال روز افزون آنها از این سیستم گردیده است
با ظهور درایور های کنترل سرعت VVVF نوع دیگری از موتورهای سه فاز آسنکرون به بازار آمده است که با توجه به خصیصه های مورد نیاز سیستم های کنترل سرعت، موارد زیر در آن لحاظ شده است:
۱-داشتن فقط یک سیم پیچی و در نتیجه یک سرعت:
سرعت آسنکرون این موتورها نیز همانند سرعت تند موتورهای دو سرعته معمولا” مقدار اندکی(حدود ۵%)کمتر از ۱۵۰۰دور در دقیقه است. به دلیل قابلیت افزایش و کاهش تدریجی سرعت توسط درایور، دیگر لزومی به تعبیه سیم پیچی اضافی برای سرعت دوم وجود ندارد.
۲-استفاده از عایق با کیفیت بهتر برای سیم پیچی موتور:
این امر جهت تامین مقاومت بیشتر در برابر میدان های الکتریکی قوی ناشی از اعمال شکل موج غیر سینوسی ولتاژ تغذیه توسط درایور می باشد.
۳-حذف فلایویل فلزی سنگین و جایگزینی آن با هندویل پلاستیکی سبک:
با وجود درایور کنترل سرعت، دیگر نیازی به نقش فلایویل فلزی سنگین برای کاهش شوک حرکتی وجود نداشته و حذف آن باعث کاهش بار دینامیکی موتور و صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی خواهد شد. از طرف دیگر تعبیه هندویل پلاستیکی یک ضرورت است، که با استفاده از آن هنگام تخلیه اضطراری کابین هنگام قطع برق می توان محور موتور را با دست حرکت داده و کابین را به محدوده نزدیکترین طبقه رساند.
۴-فن الکتریکی خارجی و پرده دار کردن انتهای موتور برای تامین تهویه:
به دلیل توانایی قابل ملاحظه درایور در کاهش تلفات حرارتی موتور به فن الکتریکی جداگانه برای تهویه نیازی نمی باشد.
۵-تعبیه پایه و محور کوپلینگ در انتهای موتور جهت اتصال شفت انکودر:
در صورت استفاده از شفت انکودر یا به اختصار انکودر، دقت عملکرد درایورهای کنترل سرعت افزایش می یابد. در اکثریت کاربردهای با سرعت بالا و یا آسانسورهای سنگین باری از شفت انکودر استفاده می شود، اما در آسانسورهای معمولی با سرعت یک متر بر ثانیه که معمولا” دقت ایست خیلی بالا مورد انتظار نیست، لزوما” از شفت انکودر استفاده نمی شود. در هر صورت با داشتن پایه و محور کوپلینگ به انکودر، عمل نصب انکودر روی موتور در صورت نیاز، بسادگی، با اطمینان و هزینه کمتر قابل انجام است.
نقاط ضعف و قوت آسانسورهای کم سرعت، مجهز به درایور کنترل سرعت vvvf :
با توجه به اینکه هم اکنون اکثریت قاطع کاربردهای آسانسوری از درایورهای VVVF به عنوان سیستم کنترل سرعت استفاده کرده و انواع قدیمی تر ACVV تقریبا” منسوخ گردیده اند، از این نظر فقط درایورهای فرکانسی یا VVVF را مورد توجه قرار می دهیم .
استفاده از سیستم های کنترل سرعت در آسانسورهای سریعتر از ۱/۶ متر در ثانیه، اجباری بوده اما در آسانسورهای کم سرعت(حدود یک متر بر ثانیه) این عمل اختیاری بوده و می توان بدون استفاده از سیستم کنترل سرعت، از موتورهای دو سرعته استفاده کرد. شناخت قوت و ضعف هر کدام از این دو وضعیت ممکن می تواند کمک موثری برای انتخاب درست باشد.

در سیستم های مجهز به درایور ۳ VF مزایای زیر نسبت به سیستم های دو سرعته وجود دارند:
• افزایش کیفیت حرکت(استارت و ایست ملایم،بدون شوک و تکان های شدید(.
• دقت خوب هنگام ایست کابین در سطح همتراز طبقه(خصوصا”در سیستم هایی که از شفت انکودر استفاده می کنند.(
• کاهش تلفات حرارتی و در نتیجه صرفه جویی در مصرف انرژی خصوصا” در کاربردهای پر ترافیک( تا حد ۵۰% )
• افزایش ضریب حفاظت موتور.
متقابلاً در سیستم های مجهز به درایور vvvfعیوب زیر را نیز می توان نسبت به سیستم های دو سرعته بر شمرد:
• افزایش قیمت تمام شده.
• بالا رفتن پیچیدگی سیستم برای افراد با اطلاعات کم.
• افزایش حساسیت به اختلالات برق شهر و ریسک(هر چند کم) سوختن درایور بر اثر آن.
• دشوار و پر هزینه بودن عیب یابی و تعمیرات درایور.
• استهلاک برخی از اجزای درایور نظیر فن خنک کننده و خازن های پر ظرفیت که عمر محدودی دارند.
در نتیجه حتی با صرف نظر از بقیه مزایا، فقط یک مزیت مهم یعنی صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف انرژی، دلیل محکمی است که می توان با قاطعیت، سیستم های مجهز به درایور 3vf را برای آسانسورهای پر ترافیک توصیه کرد. با وجود این گسترش استفاده از این سیستم ها،حتی در کاربردهای مسکونی کم ترافیک، باعث بالا رفتن سطح توقع اکثر کارفرمایان از کیفیت آسانسور گردیده و در اکثر آپارتمان های مسکونی با کیفیت نیز استقبالی از آسانسورهای سنتی دو سرعته به عمل نمی آید.
انتخاب سایز مناسب درایور:
یکی از مهمترین نکات طراحی آسانسور،انتخاب قدرت مناسب برای سیستم محرکه آن شامل موتور و درایور می باشد.
در مرحله اول،تخمین قدرت موتور به روش محاسباتی با استفاده از قوانین فیزیک مکانیک و لحاظ کردن راندمان اجزاء آسانسور مثل گیریبکس و ….صورت می گیرد.همچنین در بسیاری از موارد نیز بر آورد قدرت موتور به روش تجربی و بدون انجام محاسبات صورت می گیرد.
پس از انتخاب مارک و مدل موتور،می توان از روی کاتالوگ سازنده،نزدیکترین سایز موتور که قادر به تامین این قدرت برآوردی در شرایط محیطی و ترافیکی مورد نظر باشد را انتخاب کرد.
لازم به یادآوری است که:
قدرت نامی بر حسب کیلو وات یا اسب بخار که معمولا” بر روی موتورها درج می گردد معرف قدرت مکانیکی نامی موتور می باشد.برای به دست آوردن قدرت یا توان الکتریکی مصرفی موتور می بایست این قدرت مکانیکی را بر عدد راندمان موتور تقسیم کرد.
نکات مهم در نصب سیستم های مجهز به VVVF:
به طور کلی،آسانسورهای مجهز به درایور نسبت به آسانسورهای متداول دو سرعته پیچیده تر،آسیب پذیرتر بوده و عملیات نصب،راه اندازی و نگهداری این آسانسورها،نیازمند استفاده از نیروهای با تجربه و تخصص کاقی و به کارگیری دقت و مراقبت بیشتری هستند.
در این رابطه ذیلا” به ذکر برخی از نکات پرداخته می شود:
موارد ارتقاء یافته از سیستم دو سرعته:
در سیستم هایی که از موتورهای دو سرعته استفاده می کنند بهتر است در صورت امکان برای کاهش بار دینامیکی موتور و صرفه جویی در مصرف انرژی، فلایویل فلزی سنگین از روی شفت موتور باز شده و به جای آن،یک هندویل پلاستیکی تعبیه گردد.همچنین با بررسی میزان کاهش گرم شدن موتور،در برخی موارد می توان به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی،تجهیزات خننک کننده اضافی را از مدار خارج کرد.
در سیستم هایی که برای کنترل دقیق تر از شفت انکودر استفاده می کنند،عمل نصب انکودر روی موتور و اتصال کوپلینگ آن می بایست توسط افراد ماهر،به صورت مطمئن و با دقت و ظرافت زیاد صورت پذیرد.
موارد نصب در ساختمان های در حال ساخت:
در برخی از ساختمان های در حال ساخت،خصوصا” در برج های مرتفع،به منظور استفاده برای حمل مصالح ساختمانی و کارگران،اقدام به نصب و راه اندازی بسیار زود هنگام آسانسور می نمایند.به کارگیری سیستم های بسیار حساس کنترل سرعت vvvf در شرایطی که بعضا” حتی برق سه فاز ساختمان هنوز به طور مطمئن برقرار نشده و ممکن است به جای آن از ژنراتور استفاده شود و همچنین میزان گرد و غبار ناشی از مصالح ساختمانی در موتورخانه بسیار بالاست،خطر بروز اشکال و سوختن درایور به شدت افزایش می یابد.توصیه می شود در صورت ضروری بودن استفاده از آسانسور در چنین شرایطی برای پیشگیری از مخاطرات پر هزینه برای درایور،تدابیر پیشگیرانه و کافی اتخاذ شده و یا در صورت امکان،به طور موقت از یک سیستم محرکه دو سرعته استفاده گردد.
اهمیت انجام تنظیمات بهینه درایور:
علی رغم اینکه نرمی حرکت و نداشتن تکان های شدید از مشخصات سیستم های مجهز به درایور کنترل سرعت می باشد اما هر گونه افراط برای به دست آوردن نرم ترین حرکت ممکن،افزایش زمان حرکت و افت عملکرد آسانسور از نظر سرعت را به دنبال خواهد داشت.به همین منظور پارامترهای مرتبط با منحنی حرکت باید برای حصول نوعی تعادل بین کیفیت یعنی نرمی حرکت و کمیت یعنی تامین سرعت عملکرد مطلوب تنظیم گردد.به عبارت دیگر،دسترسی به یک سرعت مناسب ارزش تحمل یک تکان بسیار خفیف هنگام حرکت را دارا می باشد.
موارد حفاظتی:
حفاظت به معنی به کارگیری همه تدابیر لازم برای پیشگیری از صدمه به تجهیزات و سوختن آنهاست.نظر به اینکه درایورهای کنترل سرعت vvvf با داشتن قطعات الکترونیکی قدرت،در برابر وضعیت های نا خواسته آسیب پذیر بوده و تعمیرات آنها معمولا” پر هزینه می باشد.
لازم است نکات حفاظتی زیر با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرند:
• جهت تامین برق موتورخانه آسانسور از یک کابل یک تکه مستقل با قطر کافی استفاده شده و پیچ های ترمینال الکتریکی دو انتهای کابل تا حد امکان سفت شده و مطمئن بودن اتصالات در بازدیدهای دوره ای بازرسی شوند.
• خط حفاظتی زمین ساختمان(ارت)باید مطابق استانداردهای مربوطه تامین گردیده و به صورت اتصال الکتریکی ستاره با مرکزیت ارت تابلو کنترل،توسط کابل با قطر کافی برقرار گردد.
• به علت عدم اطمینان کافی در خصوص کیفیت برق تولیدی ژنراتورهای محلی،حتی المقدور از به کارگیری ژنراتور برای تامین تغذیه آسانسورهای مجهز به درایور خصوصا” در ساختمان های در حال ساخت خودداری نمایید.
• شل بودن ترمینال های خطوط قدرت یکی از دلایل سوختن درایورهاست.لذا،کلیه کابل های قدرت در مدار ورودی و خروجی درایور،موتور و مقاومت ترمز باید با قطر کافی و یک تکه بوده و به طور مطمئن و محکم به ترمینال های مربوطه اتصال یابند.کیفیت این اتصالات باید همواره در بازدیدهای دورهای مورد بررسی قرار گیرند.
• علی رغم اینکه عدم تنظیم پارامترهای حفاظتی درایور ممکن است در شرایط عادی،هیچ اثری بر کیفیت عملکرد آن نداشته باشد اما هنگام بروز شرایط غیر عادی،خرابی درایور یا اجزاء متصل به آن را به دنبال خواهد داشت.
خدمات پس از فروش سیستم های کنترل مجهز به درایور:
آسانسور یکی از مهمترین اجزاء یک ساختمان بوده و خصوصا” در ساختمان های بلند و برج ها به منزله شاهرگ حیاتی ارتباط و حمل و نقل عمودی می باشد،لذا هر نوع خرابی مربوط به آن می بایست به طور سیستماتیک و در اسرع وقت مرتفع گردد.وجود قطعات یدکی و سرویس و خدمات پس از فروش کارآمد و سریع،از ضروریات اصلی سیستم های کنترل آسانسور و درایورهای مورد استفاده در آنها می باشد.
08-13-2014 05:09 PM
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
تبلیغات
MapsaControl.ir

ارسال موضوع  ارسال پاسخ 


پرش به انجمن: